Lihkku beivviin

Gratulerer med samefolkets dag.

6. februar markeres samenes nasjonaldag til minne om det første samelandsmøtet som ble holdt i Trondheim i 1917.

I dag har Gul avdeling og Skolegjengen vært i byen. Først på kino og  sett en samisk film, deretter møtte samer i lavvo utenfor Rådhuset som joiker og forteller fra samisk kultur. De har også fått et lynkurs i lassokasting.

I Glombo barnehage bruker vi hele uken til å sette fokus på aktiviteter knyttet opp mot samefolket. Vi har hørt på joik, samisk musikk, bakt Gahkko (samisk brød), malt, tegnet flagget, øver på samiske ord og fraser, samt telling og lært om samefolket.

I Rammeplanen for barnehagen (=barnehagens styringsverktøy) står det at: "Barnehagen skal synliggjøre samisk kultur og bidra til at barna kan utvikle respekt og fellesskapsfølelse for det samiske mangfoldet."

I Glombo barnehage benytter vi tiden rundt 6. februar hvert år til å sette ekstra fokus på vårt urfolk; samefolket.

Kunstnerspirer på Blå utforsker fargene til det samiske flagget; rødt, grønt, gult og blått. Og introduseres for samisk kultur sammen med "Fantorangen" på NRKSuper.