Gul avdeling

På Gul avdeling er vi opptatt av sosial kompetanse, vi reflekterer mye sammen med barna rundt hvordan vi skal ta vare på hverandre, slik at Glombo barnehage skal være et fint sted å være for alle.

 

Blåbærgjengen består av 3-åringene
- Blåbærgjengen har denne våren fokus på vennskap og språk. 

Trollgjengen består av 4-åringene
 - Trollgjengen har denne våren lek og lekkompetanse.

 

Tema for gjengene velges ut i forkant av prosjektene hvor barna selv har gitt innspill og medvirket til hva de ønsker å fordype seg i. Vi planlegger og forbereder lek, oppgaver og aktiviteter som kan vekke nysgjerrighet og bygge videre på barnas interesse for valgt tema. Ser vi at interessen blir borte, er vi fleksible og tilpasser det pedagogiske opplegget. Barna leker for lekens skyld, men det er også i barnas lek at mesteparten av læring oppstår. Barnas lek er derfor en av de viktigste aktivitetene vi driver med til det daglige da det er gjennom leken de lærer, erfarer og utvikler seg selv. Vi ser at "gjengene" er en positiv faktor i barnas lek og er bidragende til barnas samspill med hverandre. Med en god blanding av frilek, organisert lek og lek hvor voksne er med på barnas premisser, skaper vi sammen en god hverdag på Gul avdeling. 

 

Hver onsdag har vi fast turdag. Vi bruker nærmiljøet vårt flittig, og besøker ofte et spesielt sted vi kaller for "Dinoskogen". En 20minutters gåtur fra barnehagen til et skogsområde hvor vi har bygget opp en gapahuk, balansetau, husker og hytter. Vi i Glombo Barnehage ser på naturens mangfold som en flott læringsarena for barna hvor lekende, engasjerte og nysgjerrige voksne i samspill med naturen kan bidra til økt bevegelsesglede, motorisk kompetanse og sosial kompetanse. Rammeplanen er en offentlig vedtatt læreplan, en forskrift til barnehageloven, som skal sikre det pedagogiske opplegget i barnehagen. Dette styringsverktøyet bruker vi daglig, og Rammeplanen poengterer viktigheten av blant annet fysisk aktivitet. "Barnehagen skal være en arena for daglig fysisk utvikling og fremme barnas bevegelsesglede og motoriske utvikling" (s. 11 Rammeplanen). Vi er derfor ute hver dag, og har vår faste turdag, i tillegg til lengre turer der hvor ressursene strekker til. 

Overgangen fra Blå avdeling (de minste barna) til Gul avdeling starter vi med tidlig. Vi er opptatt av å være mye felles, og at barna skal være trygge på alle voksne som er på begge avdelinger. På nyåret legger vi mer fokus på de som skal gå over til høsten ved å inkludere de i morgensamlinger, måltider, turer og andre aktiviteter som er morsomme for barnet. Vi har erfart at tidlig fokus på dette skaper tryggere barn som gleder seg stort til å begynne på Gul avdeling når sommerferien er over. Vi samtaler mye om hva vi gjør på Gul, hvordan man skal oppføre seg, hvor mange flotte venner man får og vi lager nye plasser og navnelapper sammen med barnet. Tilvenningen går på barnets premisser og med gode forberedelser og mye omsorg er overgangen sjeldent noe problem. 

Foreldre gir oss det kjæreste de har, og vi tar i mot barna med et brennende ønske om å gi de en følelse av trygghet og tilhørighet, et grunnlag for lek og læring og ikke minst et sted for latter og glede.