Skolegjengen

Skolegjengen vår, er som navnet tilsier, de eldste barna som skal over til skolen etter sommeren. Disse barna får delta på en del turer og opplevelser som de andre barna ikke er med på. Alle gleder seg i lang tid i forveien til å være "størst i barnehagen" og medlem av Skolegjengen.

Skolegjengen har egen inngang og garderobe, samt felleskjøkkenet som sin base. Skolegjengen er allikevel tilknyttet Gul avdeling, så det er også turer, lek og aktiviteter sammen med 3- og 4åringene.

Dette barnehageåret har vi brukt mye tid på å bli bedre kjent med følelsene våre. Vi har sett Disneys "Innsiden Ut" sammen og jobbet med karakterene i etterkant.

Vi bruker også tid på å reflektere sammen med barna om blant annet sosial kompetanse og selvstendighet. Vi har også aktiviteter som er godt for å bygge opp eget selvbilde. Vårt mål er at barna skal være robuste og trygge på egne valg før de går videre til skolehverdagen.

Vi bruker også mye tid på å bli kjent med skolene i nærmiljøet. Vi får besøk fra skolen, vi drar på besøk på SFO og får omvisning på skolen. Vi legger turene forbi skolene, slik at vi blir kjent med skolegården, vi leser bøker om skolen, ser på "Skolestarterne" på NRKSuper, og mye mer.

Høydepunktet og avslutningen på dette året er overnatting i barnehagen i slutten av mai. I forkant av denne dagen er det avstemning av alt fra mat, drikke, dessert, snacks og aktiviteter. Barna er med på alle forberedelsene, som å finne frem madrasser, handle på Kiwi, lage pakkeliste, m.m. Dette er en minneverdig kveld for både små og store, og noe det prates om i lang tid i for- og etterkant.