Blå Avdeling

De minste barna er på blå avdeling. På blå avdeling har vi fokus på omsorg og trygghet. Vi bruker masse tid på at barna skal bli trygge hos oss, og vi er opptatt av å hele tiden ha en god dialog med foreldrene, særlig med tanke på at mange av barna på blå ikke har nok verbalt språk til å fortelle fra hverdagen.

Vi legger vekt på omsorg, faste rutiner og trygghet. Når vi merker at barna viser trygghet kan de også leke felles med barna på gul avdeling.  Vi ser viktigheten med at barna leker med hverandre, de minste trenger noen å strekke seg etter, mens de større barna lærer å vise omsorg. Vi opplever at barn lærer best gjennom lek.

Det er absolutt viktig å vurdere de minste barna, ikke undervurdere. De kan og forstår mye, selv uten verbalt språk. Vi ansatte bruker tid på å forstå barna, ved å lytte, gjenta, og ved å observere deres interesser. Ut ifra interesser og nysgjerrighet lager vi en plan med ulike tema og aktiviteter. Vi legger opp aktiviteter tilpasset nivå og alder.